Als niemand je iets zou vertellen over Quick Response Codes, zou je waarschijnlijk geen idee hebben wat die ongemakkelijk uitziende zwart-witte symbolen betekenden. In tegenstelling tot de meer traditionele UPC-barcodes, werden QR-codes tot voor kort niet veel gebruikt in de Verenigde Staten. En, zoals je zou verwachten, zijn ze grotendeels genegeerd door consumenten.
Maar dat is aan het veranderen…
Tot voor kort waren QR-codes meestal generiek. Ze bevatten geen duidelijke oproep tot actie, identificatie van het bedrijf of andere aanwijzingen over waarom ze verschijnen en hoe consumenten er niet op zouden moeten reageren. Dus tenzij de consument technisch onderlegd is, lijkt de code geen toegevoegde waarde te hebben voor het bericht waarin deze verschijnt. De meeste lezers slaan gewoon de pagina om, rijden langs het reclamebord of negeren de ansichtkaart en denken nooit meer na over de code.
Uiteindelijk beseften bedrijven de potentiële marketingkracht van deze unieke codes. Simpel gezegd, een aangepaste code is er een die dezelfde technologie gebruikt als de generieke, maar met de toegevoegde waarde van beeldgestuurde afbeeldingen. Door logo’s, kleuren, foto’s en andere tools toe te voegen, vertellen aangepaste codes de consument dat de boodschap meer is dan op het eerste gezicht lijkt.
Het ontwerpen van QR-codes begint bij de technische aspecten; het gebruik van nauwkeurig geplaatste zwarte en witte delen van de code. Maar met een aangepaste code worden artistieke elementen toegevoegd. QR Code-kunst neemt dat eenvoudig ogende, maar zeer technische stuk beeldmateriaal en voegt onderscheidende elementen toe, zoals een logo of kleur of een foto om de code te relateren aan de rest van het bericht. Het eindresultaat is dat de consument zich meer genoodzaakt voelt om de code te gebruiken, deze te scannen met een beeldtelefoon en te zien wat de verborgen boodschap is.
Sommige bedrijven gebruiken aangepaste codes strikt als een manier om de consument naar een website te krijgen. Anderen vertrouwen op een aangepaste free qr code generator om speciale aanbiedingen te doen aan een elitecomponent van hun markt, zoals smartphonegebruikers. Een klein bedrijf kan een aangepaste code kiezen om contactgegevens en een kaart naar hun locatie te verstrekken. Weer anderen kunnen hun aangepaste codes wekelijks wijzigen om verschillende beroepen of speciale aanbiedingen te proberen. Ook de toepassing van aangepaste QR-codes verandert. Ooit alleen gevonden in gedrukte advertenties, verschijnen de codes nu op billboards, ansichtkaarten, t-shirts en zelfs, in ten minste één geval, getatoeëerd op de schouder van een fitnesstrainer die zich overgeeft aan wat guerrillamarketing.
Naarmate het gebruik van deze unieke codes blijft groeien en de codes op steeds meer plaatsen verschijnen, zal het onderscheiden van de code steeds urgenter worden. Aandacht trekken door middel van QR-codekunst in overeenstemming met het bedrijfsimago kan een grote bijdrage leveren aan het nog nuttiger maken van aangepaste QR-codes als mobiele marketingtool.